Stationsbyggnadens framtid är osäker. Enligt planerna skall den upphöra att fungera som station, men något rivningsbeslut tycks ännu inte vara fattat.
Vi har ambitionen att uppdatera det här inlägget i takt med att vi blir klokare på vad som har beslutats.
Dela
17 kommentarer på “”
Lasse skriver:
Östra station är historisk och nostalgisk och även restaurangen som har vart där hela tiden. Tycker även roslagsbanan har sin charm och på somrarna så går de gamla tågen som man e uppväxt med. Så jag tycker vi skall behålla roslagsbanan som den är då den är väldigt trevlig och charmig. Tror inte de kommer gå så mycket fortare med en tunnelbana…
Suzanne Wejland skriver:
Helt självklart att behålla östra station som byggnad//restaurang. Den är ju ett underbart kulturminne av oskattbart värde.
I övrigt kan jag inte bedöma om det är kostnadseffektivt att fortsätta järnvägen in mot stan, så där passar jag.
Men Östra station ska bevaras!
Marianne Aysdi skriver:
Nej, behåll Östra Station som slutstation för Roslagsbanan inklusive stationsbyggnader. Underlätta övergången till T-banan för de som skall vidare. Inte alla pendlare vill komma till City
Jonny skriver:
Jag är osäker på vad jag tycker om omdragningen generellt. Har bott i Åkersberga och Täby och har bott nära Roslagsbanestationer hela livet – så kan förstå pendlarnas starka längtan efter kortare resor in till stan. Men finns det någon uppskattning på hur mycket tid man kommer spara om man reser ex. från Roslags Näsby till T-centralen?
Oavsett, nu 2020 när vi pratar mer och mer om en framtid där pendlingen inte behöver vara en lika stor del av vår vardag så kan man fundera på om det här är värt alla pengarna.
Om det sker så verkar bostäder på spårområdet absolut vara en rimlig idé – men då ska det ske för att vinsterna i omdragningen är värda pengarna, möjligheten att kunna bygga bostäder här ska inte vara poängen.
Det vore däremot ett misstag att riva stationshuset. Bevaras det så blir det inte bara ett historiskt men också spännande inslag i kvarteret – en fin liten minigalleria med krogskvarter i toppen som man kan gena genom på väg till tuben på morgonen och köpa med sig en kaffe. Som någon skrev, en portal till det nya området.
Kanske passa på att återställa och fina till huset lite som en del av projektet?
Och som vanligt så får man såklart hoppas att de bygger ett fint område på platsen. Då tror jag även de kringboende skulle se affären som ett lyft på sikt (de som idag har utsikt över en massa spårbanor).
Eva Lindman Marko skriver:
Behåll. Det tillför inget att låta all spårbunden trafik samlas i EN punkt. Ur säkerhetssynpunkt är det ansolut inte önskvärt, och själv kommer jag i så fall välja bil eller taxi i större utsträckning. Östra station är dessutom en fin byggnad. Den har varit bättre än idag, men är fortfarande fin.
Lennart Elg skriver:
Skälet till beslutet är att T-banans röda linje redan är fullproppad i rusningstid mellan T-centralen och Tekniska Högskolan, samtidigt som man bygger tusentals nya bostäder i nordost.
Margaretha Andolf skriver:
Och hur ska alla dessa nya tusentals resenärer få plats på Roslagsbanan? Det bästa vore väl om man både byggde ut tunnelbanan norrut OCH förlängde Roslagsbanan till City.
Dessutom bör man ha kvar Östra Station med sin unika restaurant.
Bjorn.larsson26@comhem.se skriver:
Varför inte behålla Östra station, men gräva ned den o göra direktövergång till tunnelbanan, den frigjorda marken kan sedan bebyggas, vissa tåg går till Östra en del till Odenplan.
Monik M. skriver:
Nej Absolut Nej … historisk och nostalgisk stället .. det kan man pausa mellan resa ..
Charlotte schludermann skriver:
Nej behåll östra station
Dag S skriver:
Hoppas/önskar att huset där den historiska och prisbelönta Järnvägsreataurangen behålls. Det är ju en portal till järnvägsområdet om det bebyggs.
Jessica Andersson , Kårsta skriver:
Ja verkligen!
Historien…minnena..Berit som rhaft estaurangen
Och puben i decennier..som ska snart lämna över denna i ny ägo..Alla stammisar som kommit och gått…inredningen…Stockholms järnvägsutpost mot Norra delen av Sthlm…önskar att detta får vara kvar!!
Jocke skriver:
Man kan inte riva allt historiskt för att tjäna 5 min.
Roffe skriver:
Bostäder bostäder… studentbostäder.
Stig Olsson skriver:
De rev Slussen och vill modernisera den so vat o hell riv skiten och modernisera den också!
Anita skriver:
Vad händer med Järnvägsrestaurangen? Den är en skönhet av av historiskt värde. Liksom den felan av stationsbyggnaden för övrigt.
Jessica Andersson skriver:
Ja..den verksamhet med känsla och personlig service och karaktär kan inte gå i graven!!
Wordpress använder kakor (textfiler) för att systemet ska fungera. Jag förstår
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
17 kommentarer på “”
Östra station är historisk och nostalgisk och även restaurangen som har vart där hela tiden. Tycker även roslagsbanan har sin charm och på somrarna så går de gamla tågen som man e uppväxt med. Så jag tycker vi skall behålla roslagsbanan som den är då den är väldigt trevlig och charmig. Tror inte de kommer gå så mycket fortare med en tunnelbana…
Helt självklart att behålla östra station som byggnad//restaurang. Den är ju ett underbart kulturminne av oskattbart värde.
I övrigt kan jag inte bedöma om det är kostnadseffektivt att fortsätta järnvägen in mot stan, så där passar jag.
Men Östra station ska bevaras!
Nej, behåll Östra Station som slutstation för Roslagsbanan inklusive stationsbyggnader. Underlätta övergången till T-banan för de som skall vidare. Inte alla pendlare vill komma till City
Jag är osäker på vad jag tycker om omdragningen generellt. Har bott i Åkersberga och Täby och har bott nära Roslagsbanestationer hela livet – så kan förstå pendlarnas starka längtan efter kortare resor in till stan. Men finns det någon uppskattning på hur mycket tid man kommer spara om man reser ex. från Roslags Näsby till T-centralen?
Oavsett, nu 2020 när vi pratar mer och mer om en framtid där pendlingen inte behöver vara en lika stor del av vår vardag så kan man fundera på om det här är värt alla pengarna.
Om det sker så verkar bostäder på spårområdet absolut vara en rimlig idé – men då ska det ske för att vinsterna i omdragningen är värda pengarna, möjligheten att kunna bygga bostäder här ska inte vara poängen.
Det vore däremot ett misstag att riva stationshuset. Bevaras det så blir det inte bara ett historiskt men också spännande inslag i kvarteret – en fin liten minigalleria med krogskvarter i toppen som man kan gena genom på väg till tuben på morgonen och köpa med sig en kaffe. Som någon skrev, en portal till det nya området.
Kanske passa på att återställa och fina till huset lite som en del av projektet?
Och som vanligt så får man såklart hoppas att de bygger ett fint område på platsen. Då tror jag även de kringboende skulle se affären som ett lyft på sikt (de som idag har utsikt över en massa spårbanor).
Behåll. Det tillför inget att låta all spårbunden trafik samlas i EN punkt. Ur säkerhetssynpunkt är det ansolut inte önskvärt, och själv kommer jag i så fall välja bil eller taxi i större utsträckning. Östra station är dessutom en fin byggnad. Den har varit bättre än idag, men är fortfarande fin.
Skälet till beslutet är att T-banans röda linje redan är fullproppad i rusningstid mellan T-centralen och Tekniska Högskolan, samtidigt som man bygger tusentals nya bostäder i nordost.
Och hur ska alla dessa nya tusentals resenärer få plats på Roslagsbanan? Det bästa vore väl om man både byggde ut tunnelbanan norrut OCH förlängde Roslagsbanan till City.
Dessutom bör man ha kvar Östra Station med sin unika restaurant.
Varför inte behålla Östra station, men gräva ned den o göra direktövergång till tunnelbanan, den frigjorda marken kan sedan bebyggas, vissa tåg går till Östra en del till Odenplan.
Nej Absolut Nej … historisk och nostalgisk stället .. det kan man pausa mellan resa ..
Nej behåll östra station
Hoppas/önskar att huset där den historiska och prisbelönta Järnvägsreataurangen behålls. Det är ju en portal till järnvägsområdet om det bebyggs.
Ja verkligen!
Historien…minnena..Berit som rhaft estaurangen
Och puben i decennier..som ska snart lämna över denna i ny ägo..Alla stammisar som kommit och gått…inredningen…Stockholms järnvägsutpost mot Norra delen av Sthlm…önskar att detta får vara kvar!!
Man kan inte riva allt historiskt för att tjäna 5 min.
Bostäder bostäder… studentbostäder.
De rev Slussen och vill modernisera den so vat o hell riv skiten och modernisera den också!
Vad händer med Järnvägsrestaurangen? Den är en skönhet av av historiskt värde. Liksom den felan av stationsbyggnaden för övrigt.
Ja..den verksamhet med känsla och personlig service och karaktär kan inte gå i graven!!