Vi välkomnar alla synpunkter på denna sajt, ris som ros.
Ge oss gärna din synpunkt!
Dela
6 kommentarer på “”
Lars Avellán, Danderyd skriver:
Hej
Jag har skumläst dokumentet (255 sidor): Åtgärdsvals- och idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn i Stockholms län från 2014.
Så långt jag kunde se så har de bara räknat på tidsvinsten till city, inte den lika viktiga tidsförlusten till Östra/KTH. Om jag har uppfattat detta rätt (?). så är ju underlaget oseriöst och säger absolut ingenting. Då skulle beslutet vara taget på felaktiga grunder!
Magnus Kusoffsky skriver:
Hej, Lars! Inom utredningarna för Sverigeförhandlingen, som låg till grund för beslutet, har man räknat på restider för samtliga resor i hela länet. Alltså både med Roslagsbanan och annan kollektivtrafik. De som förlorar restid finns alltså också med. Analyserna visade att förlängningen ger stora restidsvinster jämfört med att behålla sträckningen till Östra station. Analyserna visade också att sträckningen via Odenplan till T-Centralen ger störst restidsvinster av de utredda alternativen.
Magnus Ramström skriver:
Hej, det är ett bra initiativ att diskutera förlängningen, men tyvärr så saknas en hel del information.
För det första så underdriver ni kostnaden. Inkl trängselskatt så kommer Täby att skjuta till över en miljard.
För det andra så är det inte frågan om förlängning i sig som är mest intressant utan hur den är planerad att genomföras och hur beslutsprocessen har gått till.
Det faktum att tåget kommer att gå i en tunnel förbi KTH utan att stanna är värt en separat diskussion.
Liksom det faktum att en tunnel från Albano skulle bli billigare och möjliggöra ett resecentrum där Roslagsbanan möter Värtabanan.
Men tyvärr så avstod kommunerna ifrån att komma med förbättringsförslag under den tvååriga diskussionsperioden, trots att Landstinget aktivt hade efterfrågat sådana.
Och beslutet togs utan möjlighet för just den typ av folklig diskussion som ni nu initierar. Åtminstone i Täby så skedde heller aldrig någon föredragning för kommunfullmäktige förrän beslutet togs.
Allra viktigast är att diskutera hur det kan bli så bra som möjligt. Politikerna har redan bestämt sig för att lägga ner Östra och ifall man bara frågar ifall Roslagsbanan borde förlängas eller ej så är jag rädd att svaret blir ett tydligt ja för förlängning. Jag föreslår att diskussionen istället fokuseras på hur förlängningen kan genomföras utan att offra kommunikationen till KTH och till det nya bostadsområdet som kommer byggas på Östras mark.
Hur som helst, tack för ert initiativ. Förhoppningsvis så går det fortfarande att rädda Roslagsbanan till KTH.
Anonym skriver:
Hej Magnus!
Tack för inlägg!
Rörande kostnaden så återger vi bara vad vi har hittat i dokumenten. Vi har sänt ett mail till den organisation som finns för genomförandet och frågat om de har någon ny kalkyl, men ännu inte fått något bra svar.
Du tar upp många intressanta frågor. I grunden ser vi det som så att ett beslut alltid går att ändra. Vi skulle kunna lägga upp frågan om en station vid KTH som en separat del på sajten. Skicka gärna din mailadress till info@stockholmsostra.se om du vill ventilera vidare.
Admin/Peter
Staffan Obel skriver:
Hej
Hur lyckades ni få domännamnet? Ägs inte det av folk med kopplingar till järnvägen?
Staffan Obel
Admin skriver:
Domännamnet var ledigt, och det ägdes inte av någon.
Wordpress använder kakor (textfiler) för att systemet ska fungera. Jag förstår
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
6 kommentarer på “”
Hej
Jag har skumläst dokumentet (255 sidor): Åtgärdsvals- och idéstudie av regional kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn i Stockholms län från 2014.
Så långt jag kunde se så har de bara räknat på tidsvinsten till city, inte den lika viktiga tidsförlusten till Östra/KTH. Om jag har uppfattat detta rätt (?). så är ju underlaget oseriöst och säger absolut ingenting. Då skulle beslutet vara taget på felaktiga grunder!
Hej, Lars! Inom utredningarna för Sverigeförhandlingen, som låg till grund för beslutet, har man räknat på restider för samtliga resor i hela länet. Alltså både med Roslagsbanan och annan kollektivtrafik. De som förlorar restid finns alltså också med. Analyserna visade att förlängningen ger stora restidsvinster jämfört med att behålla sträckningen till Östra station. Analyserna visade också att sträckningen via Odenplan till T-Centralen ger störst restidsvinster av de utredda alternativen.
Hej, det är ett bra initiativ att diskutera förlängningen, men tyvärr så saknas en hel del information.
För det första så underdriver ni kostnaden. Inkl trängselskatt så kommer Täby att skjuta till över en miljard.
För det andra så är det inte frågan om förlängning i sig som är mest intressant utan hur den är planerad att genomföras och hur beslutsprocessen har gått till.
Det faktum att tåget kommer att gå i en tunnel förbi KTH utan att stanna är värt en separat diskussion.
Liksom det faktum att en tunnel från Albano skulle bli billigare och möjliggöra ett resecentrum där Roslagsbanan möter Värtabanan.
Men tyvärr så avstod kommunerna ifrån att komma med förbättringsförslag under den tvååriga diskussionsperioden, trots att Landstinget aktivt hade efterfrågat sådana.
Och beslutet togs utan möjlighet för just den typ av folklig diskussion som ni nu initierar. Åtminstone i Täby så skedde heller aldrig någon föredragning för kommunfullmäktige förrän beslutet togs.
Allra viktigast är att diskutera hur det kan bli så bra som möjligt. Politikerna har redan bestämt sig för att lägga ner Östra och ifall man bara frågar ifall Roslagsbanan borde förlängas eller ej så är jag rädd att svaret blir ett tydligt ja för förlängning. Jag föreslår att diskussionen istället fokuseras på hur förlängningen kan genomföras utan att offra kommunikationen till KTH och till det nya bostadsområdet som kommer byggas på Östras mark.
Hur som helst, tack för ert initiativ. Förhoppningsvis så går det fortfarande att rädda Roslagsbanan till KTH.
Hej Magnus!
Tack för inlägg!
Rörande kostnaden så återger vi bara vad vi har hittat i dokumenten. Vi har sänt ett mail till den organisation som finns för genomförandet och frågat om de har någon ny kalkyl, men ännu inte fått något bra svar.
Du tar upp många intressanta frågor. I grunden ser vi det som så att ett beslut alltid går att ändra. Vi skulle kunna lägga upp frågan om en station vid KTH som en separat del på sajten. Skicka gärna din mailadress till info@stockholmsostra.se om du vill ventilera vidare.
Admin/Peter
Hej
Hur lyckades ni få domännamnet? Ägs inte det av folk med kopplingar till järnvägen?
Staffan Obel
Domännamnet var ledigt, och det ägdes inte av någon.